skylt med telias logotyp och en teve-skärm som visar en fotbollsspelare skjuta mot målTelia har nu tagit över driften av de tevekanaler som ingår i Bonnier Broadcasting. Foto: Karolis Kavolelis/Shutterstock.com och Vasyl Shulga/Shutterstock.com

Företagsaffärer

Nu har Telia genomfört sitt köp av Bonnier Broadcasting. I ett pressmeddelande från förra veckan berättar den tillförordnade vd:n om vilket värde som förvärvet kommer att medföra, såväl för kunderna som för aktieägarna.

I somras berättade vi om att Telia var på gång att köpa Bonnier Broadcasting, som innefattar tevekanalerna TV4, C More och finska MTV. För att affären skulle släppas igenom krävdes ett godkännande från EU-kommissionen, efter att konkurrensmyndigheten tyckte att Telia inte hade lyckats utreda alla frågor.

Den 12 november kom EU-kommissionens godkännande, och förra veckan genomfördes det slutliga köpet. Detta helt enligt Telias egna förväntningar, som var att få förvärvet godkänt under det fjärde kvartalet i år.

Köpeskillingen kan bli uppemot 10 miljarder

Priset som köpet gjordes för var 9,2 miljarder kronor – också det enligt vad Telia har angett förut.

Till detta kommer Telia också att betala en rörlig tilläggsköpeskilling, vars storlek beror på hur verksamheten kommer att utvecklas operationellt och finansiellt efter att Telia tagit över det. Detta tillägg kommer att som mest kunna hamna på en miljard kronor.

Från och med förra måndagen ingår alltså Bonnier Broadcasting i Telia Companys verksamhet och ekonomiska redovisning. Telia Company får också ett nytt affärsområde, TV/Media. Detta affärsområde ska ledas av TV4:s verkställande direktör Carsten Almqvist, som numera ingår i koncernledningen för Telia Company.

Förvärvet blir en fördel för kunderna

Under den första perioden efter köpet kommer Telia Companys kunder i Sverige och Finland få kostnadsfri tillgång till underhållning i tevekanaler som ingår i köpet. Svenska kunder kan titta på sport, serier och dramaproduktioner under två veckors tid, och finska kunder i nio dagar.

Detta för att fira förvärvet, som enligt koncernchef och tillförordnad vd Christian Lugia kommer att bli positivt för såväl företaget som deras kunder.

– Genom att kombinera högkvalitativa nyheter, underhållning, drama och sport med Telia Companys kärnverksamhet, kommer vi kunna erbjuda kunder och tittare nya tjänster samtidigt som vi skapar värde för aktieägarna.