Abonnemang för företag

Inom många företag är det helt nödvändigt att flera eller alla anställda behöver ha en mobil i tjänsten. För att inte krångla till det i onödan är det vanligaste att företaget håller med ett abonnemang, och oftast även med telefonen. Rent principiellt skulle det gå att ersätta den anställde för tjänstesamtal på den privata mobilen, men det är en krånglig väg.

Det är däremot inte ofta ett företag använder mobilt bredband. Om det finns möjligheter via fiber eller kabel är det nästan alltid bättre än mobilt bredband för företag.

Bestäm omfattning på abonnemanget

Det finns många olika abonnemang att välja på som riktar sig till företag, och precis som mot privatpersoner är en stor surfmängd ett konkurrensmedel. Det är dock inte särskilt vanligt att man gör av med stora surfmängder i jobbet. Det man gör via surf är kanske att ta fram en kartbild för att hitta till en adress, söker hotell, läser e-post, går in på företagets databas och registrerar order och så vidare. Många abonnemang erbjuder upp till 1 GB per månad i surf, och det räcker förbluffande ofta utan vidare. Kanske skulle de anställda gärna fördriva hotellkvällar med film, men det är kanske inte företagets intresse. I de allra flesta abonnemang ingår numera fria samtal och SMS, så den delen kan man strunta i.

Så surfar du utomlands

Genom en ny EU/EES-bestämmelse kan man numera surfa inom hela EU/EES utan extra kostnad, vilket annars kunde ge obehagliga överraskningar. För företag som skickar anställda till USA, Kina, Indien och så vidare finns dock inga bra svenska lösningar än. Det är oftast bäst att köpa ett kontantkort i respektive land.

Abonnemang kan komma att förmånsbeskattas

Det är i praktiken mycket vanligt att anställda använder sin tjänstemobil även för att ringa privata samtal. I väldigt många abonnemang ingår fria samtal, och då är det ju inget problem. Det kan dock vara så att den anställde ringer från ett land som inte ingår i gratispotten, eller att antalet samtal är begränsat. Skattelagstiftningen är inte helt enkel, men grundprincipen är att i sådana fall har den anställde en skattepliktig förmån. Det här får varje företag för sig reda ut med skattemyndigheten, men om den anställde anses skattskyldig behöver man ett säkert sätt att identifiera privata kostnader. Det görs mycket ofta genom att företaget har ett abonnemang med specificerad faktura, och för varje faktura får respektive anställd markera privata samtal. Alltså: Om det kan uppstå förmån för den anställde, se till att få specificerad faktura! För att inte göra proceduren för komplicerad behöver den innefatta både datum, tid, samtalets längd och kostnad, och förstås bara ta upp samtal eller SMS som debiterats.

Jämför alltid abonnemang innan du bestämmer dig

Ett företag där kanske 20–30 personer behöver ha en företagsmobil är förstås en viktig kund. Priser för olika abonnemang hittar man lätt på nätet och det finns absolut anledning att jämföra vad de olika operatörerna erbjuder. Det kan göra stor skillnad vad gäller pris, datamängd, hur mycket samtal och SMS som ingår etcetera. Ta tid att jämföra, det kan spara mycket pengar för företaget!