Abonnemang för barn

I dagens Sverige har väldigt många barn en mobil och behöver förstås ha ett abonnemang. Nu är det ju en stor skillnad på behov och mognad för barn i säg 10-årsåldern och barn i 16–17-årsåldern. De flesta tonåringar som närmar sig myndighetsdagen ser sig nog som i princip vuxna, men det är ju ändå så att det är föräldrarna som måste stå för abonnemanget. Kanske mest med sikte på de lite yngre barnen finns det flera operatörer som har tagit fram produkter som passar för barn.

Vanligt att föräldrar tecknar abonnemanget

Fram till dess att barnet är myndigt är det alltid så att det är föräldrarna som tecknar abonnemanget och som ansvarar för att det blir betalt. Många barn i de övre tonåren får själva hantera sitt studiebidrag, och ofta kommer man överens om att barnet själv skall betala sitt abonnemang. Det är givetvis en fullt acceptabel lösning så länge föräldrarna inser att de har det egentliga ansvaret.

Se över det verkliga behovet

För att kunna välja bland utbudet av abonnemang behöver du först definiera vad som är behovet. Sannolikt vill de flesta barn ha stor surfpott för att kunna titta på streamade media, men som grundregel stiger priset raskt med ökande surfmängd. Ett sätt kan ju vara att starta med en låg surfmängd och låta barnet prova om den mängden kanske räcker.

Det ingår förstås samtal i abonnemangen, i vissa fall obegränsat, i andra fall inte. Om du vill vara helt säker på att barnet alltid skall kunna ringa bör du välja ett abonnemang med obegränsade samtal. En ganska vanlig gräns för de abonnemang som har begränsning är 60 samtal per månad. Det kan ju låta mycket, men ett par, tre samtal om dagen till kompisar är absolut inte ovanligt.

Samtliga operatörer har abonnemang för barn

Praktiskt taget alla svenska operatörer anger att de har abonnemang som passar för barn. De som prismässigt ligger lägst är utan inbördes ordning: Hallon (som använder 3:s nät), Vimla (som använder Telenors nät) och Halebop (som använder Telias nät). Deras erbjudande ser lite olika ut men kan exempelvis vara 2 GB, 60 samtal, 600 SMS, allt per månad. Priset startar ofta runt en hundralapp per månad. Flera operatörer har rabatter för nya kunder som ger halva priset under några månader. Alla dessa operatörer har noll månader i uppsägning.

Många operatörer erbjuder möjlighet till kostnadsspärr, som väl huvudsakligast är av värde vid resor utanför EU/EES, fast å andra sidan kan vara mycket värdefull om man gör en sådan resa.

Det finns också operatörer som erbjuder olika typer av säkerhetspaket. Med dessa paket kan du som förälder till exempel spärra telefonen från utlandssamtal eller samtal till betalnummer. Du kan också spärra webbsidor som du bedömer har olämpligt innehåll. Flera av säkerhetspaketen gör att du kan göra barnets nummer ”ej sökbart”, det går alltså inte att ta reda på vem som äger numret via sökningar på nätet.

Familjeabonnemang kan vara bästa lösningen

I vissa fall kan det vara intressant med ett familjeabonnemang. Det innebär att ni som föräldrar köper ett abonnemang med hög surfpott. För barnen abonnerar ni enbart på SIM-kort. Systemet är så upplagt att när det gäller surf så delar alla i familjen (som har SIM-kort förstås) på en och samma surfmängd. Om ni som föräldrar till exempel har 24 GB per månad så kommer barnens surf att ta utav den potten. Det är i sig inte alls säkert att ett familjeabonnemang blir billigare, varje familj får räkna igenom just sitt fall, och i slutänden handlar det mycket om vilka surfmängder som ni anser er behöva.